
Tja, ik denk dat het voor iedereen wel leuk is iets meer te weten van het ontstaan van een bedrijf. Mocht jij dit toevallig niet leuk vinden, dan sla dit blog gewoon over.
Het begin:
In januari 2020 ben ik uitgevallen door een burn-out. Ik kon niets meer behalve slapen en wat op de bank hangen. Verder ben ik er in juni 2022 achter gekomen dat ik HSP ben. HSP staat voor ‘Highly Sensitive Person’. HSP-ers zijn gevoeliger voor indrukken en prikkels dan niet HSP-ers. Zij nemen subtielere nuances waar in de lichaamstaal en stemmingen van anderen. Bovendien doen ze er ook langer over deze prikkels te verwerken.
“Ik kon niets meer behalve slapen en wat op de bank hangen.”


Het idee:
Op dat moment werkte ik bij een bedrijf in de beveiliging als receptioniste. Niet echt de juiste plek voor een HSP-er. Ik heb dan ook in overleg met mijn werkgever besloten dat mijn contract daar niet verlengd zou worden. Vanaf januari 2023 was ik dus werkloos.
Ondertussen was ik in september 2022 begonnen met een cursus DeskTop Publishing. Dat beviel me eigenlijk wel. In mijn vrije tijd deed ik al veel met foto’s enzo. Ik besloot dan ook mezelf om te gaan scholen tot Grafisch vormgever. Ik kreeg een werkervaringsplek toegewezen bij Ictoria Boxmeer. Dit is een bedrijf waar ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar werk.
Helaas heb ik daar de omscholing niet af kunnen maken omdat mijn uitkering afloopt in november 2023. Deze tijd is te kort om mij goed te leren omgaan met de programma’s . Ook de benodigde ervaring zou dan een probleem zijn.
En dan moet je ineens na gaan denken over een plan B.
Voordat ik ziek werd, had ik altijd fulltime in de financiële administratie gewerkt. Deze branche lag dus voor de hand. Echter ik wilde eigenlijk niet terug naar een baan in loondienst. Vanwege mijn hooggevoeligheid kan ik wel werken maar geen lange periodes achter elkaar. Ook moet ik de mogelijkheid hebben om als het even niet gaat uit de drukte te gaan. Daarnaast heb ik gewoon langere tijd nodig om de hectiek van een ochtend werken van me af te zetten. Allemaal zaken die ik mezelf niet zag combineren met een baan in loondienst.
Ik wist dat er een mogelijkheid was om een eigen bedrijf te beginnen met behoud van een gedeeltelijke uitkering. Ik had hier al vaker aan gedacht. Daarom besloot ik deze mogelijkheid te gaan onderzoeken.



Het vervolg:
Omdat de werkervaringsplek vroegtijdig tot een einde kwam, zou ik zo wie zo een gesprek krijgen met mijn werkcoach. Met haar heb ik mijn plannen om voor mezelf te beginnen besproken. Gelukkig stond ook zij er helemaal achter. Ze gaf me de opdracht de training ‘zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering te gaan volgen. Deze training legt je uit waar je rekening mee moet houden, wanneer je een starter bent en wat je rechten en plichten zijn. Deze had ik gauw met een goed gevolg afgerond. Mijn aanvraag om te kunnen starten met een eigen bedrijf werd doorgespeeld naar een adviseur werk.
Ook met deze dame zou ik een gesprek krijgen. In de aanloop naar dit gesprek was ik al bezig gegaan met een ondernemingsplan schrijven want dat moest natuurlijk ook gebeuren. Tijdens het gesprek met de adviseur werk kon ik aangeven waarom ik voor mezelf wilde beginnen, wat ik wilde gaan doen en hoe ik de toekomst zag. Ik heb nog een kostenbegroting moeten maken en deze kon ik, samen met het ondernemingsplan, uploaden. Dan zou ik binnen een paar dagen te horen krijgen of ik mocht starten met behoud van een gedeeltelijke uitkering.
Blijkbaar waren mijn zaken goed in orde en onderbouwd want de dag erna had ik al mijn toestemming!!! Helemaal fijn dus. De startdatum zou 5 juni 2023 zijn. Een weekje van te voren kon ik me al inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zo is Samen in Administratie ontstaan